Wrzuć na luz! Jak odpoczywać i wyczilować organizm?

Wrzuć na luz! Jak odpoczywać i wyczilować organizm?

Odpoczynek aktywny lub bierny jest bardzo ważny dla prawidłowego funkcjonowania całego naszego organizmu. A w dzisiejszym świecie, który cały czas gna nie wiedzieć dokąd i po co, wcale nie jest to takie proste. Na szczęście są skuteczne metody, które pozwolą ci odsapnąć od pracy, nauki i stresującego dnia.

Co daje odpoczynek?

Odpoczynek ma bardzo istotne znaczenie dla każdego z nas. Kiedy się relaksujemy, reakcje organizmu spowalniają, nabieramy energii na kolejny dzień, “oczyszczamy” ciało  i duszę. Jedną z form odpoczynku jest sen, który dobroczynnie wpływa na mózg, a ten, kiedy śpimy:

  • przetwarza wszystkie informacje dostarczone w ciągu dnia;
  • zapamiętuje i utrwala bodźce, które otrzymywał od samego rana;
  • analizuje informacje, by móc je wykorzystać następnego dnia;
  • przygotowuje się do podejmowania racjonalnych decyzji;
  • wytwarza nowe połączenia wpływające na prawidłowe kojarzenie;
  • oczyszcza się z nieprzydatnych informacji.

Czy odpoczynek jest potrzebny?

Odpoczynek jest potrzebny, choćby do tego, żeby organizm był zdolny do treningu lub po prostu prawidłowo funkcjonował każdego dnia. Ludzie z natury nie są przyzwyczajeni do pośpiechu. Jeżeli nie zapewnimy sobie dostatecznej dawki wypoczynku, to spadnie nasza wydajność, a mózg z pamięci krótkotrwałej będzie wyrzucał istotne dane.

Jak odpoczywać?

Jest kilka metod, dzięki którym relaks organizmu stanie się naprawdę możliwy. Oto najskuteczniejsze z nich:

  • aktywność fizyczna – poprawia samopoczucie, daje możliwość odreagowania i dotlenienia organizmu, podczas ćwiczeń wytwarzane są endorfiny, wysiłek aktywuje większość procesów fizjologicznych zachodzących w ciele;
  • kąpiel – z dodatkiem chlorku magnezu oddziałuje na stres, przemęczenie, słabszą koncentrację, zaburzenia trawienia, cukrzycę, migrenowe bóle głowy, nadciśnienie i wiele innych przypadłości;
  • prace manualne – zajęcie tego typu zmusza mózg do innej pracy niż na co dzień i redukuje stres;
  • czytanie książek w wersji papierowej – zmusza mózg do lepszej koncentracji, pracy nad pamięcią i twórczym myśleniem, aktywuje części mózgu odpowiedzialne za emocje i rozrywkę;
  • pobyt na świeżym powietrzu – dotlenia organizm i poprawia krążenie, pobyt na świeżym powietrzu można łączyć z aktywnością fizyczną lub czytaniem książek;
  • wypad poza miasto – oderwanie się od codzienności i zgiełku miasta zawsze relaksuje, a okazji do takich wycieczek w ciągu roku może być naprawdę sporo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *